Det finns bra och dålig litteratur. Många faller på att de inte gjort grundarbetet utan hoppar direkt in och skriver. Det går bra till en början men sedan, mitt i, tappar man tråden, får skrivkramp eller inser att det man skriver faktiskt inte är bra nog. Gör förarbetet ordentligt så blir det enklare när du väl skriver.
1 Karaktärer – lär känna dem in i märgen
Det är som sagt lockande att ha en bra idé och bara sätta sig ner och skriva. Men lär känna dina karaktärer först. Det är karaktärerna som driver din historia framåt, inte plotten. Va?, säger du och kliar dig i hårfästet. Men det är sant. En plott kan vara hur bra som helst, men är inte människorna i berättelsen tillräckligt utvecklade kommer den att falla platt.
Lägg därför tid på att lära känna din karaktär. Inte bara när det gäller data som födelsedag, familj, utseende, utan även vad hen tror på. Vilka drömmar bär hen på, hur han eller hon ser på livet? Vilken typ är din huvudperson psykologiskt och socialt? Har hen lätt att få nya vänner eller är det en inbunden person? Jag brukar skriva en kort biografi, gärna med lite scener från min huvudpersons bakgrund. Intervjua din karaktär så att du vet varför hen har blivit som hen blivit. Vad driver din karaktär? Vad vill hen uppnå?
2 Berättelsens kärna – ett trappräcke att hålla sig i
Det är också viktigt att bygga in en djupt sittande misstro om något. Det vill säga en sanning som din huvudperson tror på men som hen ska lära sig är felaktig under berättelsens gång. Det kan till exempel vara ”Jag duger inte till” som vid berättelsens slut trumfats över av erfarenheterna från allt du utsatt huvudpersonen för. Att lägga grunden för en misstro är a och o för att bygga en story som är läsvärd.
Jag brukar tänka att plotten är som en lång mörk trapp. Men som tur är har du ett trappräcke – vägen mot att motbevisa misstron – som du kan hålla dig i alltmedan du går steg för steg uppför trappan.
Platser – vad säger de om historien
Att välja platser är viktigt för varje historia. Miljön bidrar till att ge hull till din historia. Så tänk igenom dina platser ordentligt. Om du skriver om en verklig plats. Se till att få detaljerna rätt. Gå in på Google maps och skaffa dig en uppfattning om hur det ser ut på riktigt.
Plotten – finns det tillräckligt med konflikter
Det är roligt att skriva synopsis och få ner plotten på pränt. Men glöm inte att skriva in konflikter. Ett manus där det går bra för alla hela tiden är inte läsvärt, man tappar orken. Det måste hända något med din huvudperson. Det ska finnas fog för svårigheterna som uppstår. Det duger inte med att något plötsligt och irrelevant händer med din huvudperson, det måste betyda något för honom eller henne. Ett bra verktyg för att utvärdera konflikter är att ställa sig frågan ”Varför spelar detta någon roll för historiens helhet?”
Detaljer, detaljer, detaljer
Om du skriver en händelse över flera dagar, se till att du får dagarna rätt. Gör en kalender. Inget är mer retsamt än när någon som läser inser att du plötsligt säger att det är tisdag den 12e när det var onsdag den 11e igår. Likadant är det med gatuadresser, födelsedagar, namn på saker. Om du skrivit Cafe Tutingen på ett ställe, se då till att du inte skriver Kafe Tutingen på ett annat. Dina läsare är uppmärksamma.