Jobba med scenkort

För att få bra flow har jag provat att använda scenkort och det var en stor ögonöppnare. Idén kommer från Lisa Crons bok Story Genius. Det gick fort och lätt att få till korten och när jag började fylla i insåg jag vad jag missade i mina scener. Det är ett jättebra verktyg. Jag som annars är digital printar gärna ut dem och fyller i för hand.

Så här ser mitt scenkort ut:

Notera att jag har två rader, en för plott, det är självklart vad det är, men också en som jag kallar story. Denna rad handlar om den inre konflikten i dina karaktärer. Det som driver berättelsen framåt. Jag gör skillnad på Plott och Story eftersom de är separata linjer som går parallellt med varandra genom berättelsen.

Den övre rutan

Alfapoäng: Fråga dig varför den här scenen behöver vara med i din bok. Det kan kännas jobbigt, jag vet, man har en kanonscen inombords men fyller den någon funktion. Var ärlig mot dig själv.

___Subplot: Här listar du alla sidoplottar du har. Säg att din bok handlar om Anders, men Klas är också med på ett hörn och har en egen historia. Om den här scenen innehåller Klas bör du skriva hans namn på linjen framför subplott och vad som händer med honom efter kolontecknet.

Om man inte har någon subplott att fylla i kan man fråga sig om det skulle göra berättelsen rikare om man lägger till en. Det kan ge scenen lite mera komplexitet.

De nedre rutorna

Nu är det dags att fylla i rutorna. Det finns en kolumn för orsak och en för verkan, samt en rad för din plott och en för din verkliga story, den inre förändringen av din huvudkaraktär. Det är i denna rad som du gradvis bygger upp för att protagonisten ska lära sig sin livsläxa. Gör rutorna i nummerordning så faller allt på plats.

  1. Vad händer – Här skriver du vad som händer i början av scenen.
  2. Konsekvenser – Naturligtvis måste det åtföljas av ett resultat.
  3. Varför det spelar roll – Här skriver du hur scenen påverkar din huvudperson. Varför spelar det roll för just hen?
  4. Uppenbarelse – Vad inser hen på grund av det som hänt i scenen. Tänk på att inte släppa taget om den inre konflikten i huvudpersonen.
  5. Och då händer..?  – Det här är slutpunkten för scenen men också början på nästa. Med alla nya insikter gör dina karaktärer något och det kan vi skriva om i nästa scen.

Man kan göra ett helt synopsis baserat på scenkort. Då får man med sig allt som behövs för att skriva bra prosa. Scenkort är också ett jättebra verktyg för att analysera scener man redan skrivit också. Känner du dig osäker på en scen, gör ett