Skriva en historia, på mitt sätt

Att skriva en bok är ett långt projekt. Men det finns hakar att hänga upp sin historia på längs med vägen som gör det hela lättare. Det finns punkter som alla är del av en god dramaturgi.

Nu vill jag understryka att alla har en egen metod. Min passar mig, din passar dig. Det finns inga regler om hur man ska gå tillväga. Om någon säger att du gör fel, ignorera det, du jobbar efter ditt eget huvud och det är vad som gör skrivandet så intressant.

Här kommer min metod i korthet.

Initial idé

Det här är inte lätt. Man kan ha en massa idéer eller väldigt få. Det viktiga är att du väljer en väg att gå. Ta en idé som triggar din nyfikenhet. Något som får dig att vilja undersöka frågan på djupet. För vad är det egentligen som du vill skriva? Om ditt svar är ”Jag vill skriva om en pirat som väljer kärleken istället för plundring” är nästa fråga varför då. ”För att det är en bra historia”, är inte bra nog. Du måste veta varför just den här berättelsen lockar dig till att skriva. Gräv djupare tills du hittat kärnan i det du vill skriva. (För när du tappat tråden halvvägs in i ditt manus behöver du veta svaret)

Grovt synopsis

Jag skriver tre stycken för början, mitten och slutet. Har jag det nedskrivet har jag en grund att stå på. Tre stycken kan verka lite men det är bara för att få ner grundidén.

Karaktärsprofiler

Nu kommer det roliga. Det är dags att bygga karaktärerna. Jag lägger mest tid på min protagonist som ska bära historian framåt. Det viktiga här är att bygga in en felaktig sanning som karaktären bär på. En misstro om livet som han eller hon ska lära sig är fel under resans gång. Ingen är utan behov av lärdom som ska läras längs med historians gång. Det är det här som är grunden till bra litteratur. Om vår hjälte tror att något är hans sanning i början av historien och kommer fram till det motsatta i slutet av storyn har du lyckats.

Kontrollfrågor

  • Har jag en början, mittpunkt och ett slut?
  • Finns en misstro i min huvudperson?
  • Har jag tänkt över vilket perspektiv jag ska berätta från?
  • Kommer huvudpersonen lära sig något av denna berättelse?
  • Har jag gjort mina karaktärsbeskrivningar ordentligt?

Synopsis på djupet

Okej, nu är det bara att börja plita ner händelserna efter varandra. Scen efter scen. Gör dem i så kronologisk ordning som du kan. Datera dem, du kommer tacka mig senare. Det finns inget så irriterande som att ha en huvudperson som gör en tillbakablick och jag har ingen aning om hur många dagar som gått. Jag har också en kolumn som jag kallar WTP (What’s the point) där jag förklarar för mig själv vad betydelsen av den här scenen är för boken. Hittar jag ingen WTP så skrotar jag scenen. Då tillför den inget och ska inte vara med. Jag har som regel att inte börja skriva om jag inte kommit upp i minst 40 scener, för då vet jag att jag är jag nära boklängd.

Skrivande

Med allt det ovanstående bakom mig klart sätter jag igång. Nu är det dags att skriva. Ibland börjar jag med att skriva slutet. Det blir på något vis lättare att nå det om det är definierat. Skrivande är en process och jag som gillar att räkna mina ord. En bra mätsticka är minst 70.000 ord för en bok. Nu det är bara att sätta igång. Varje gång jag når ett helt tiotusental känns det fantastiskt. Jag skriver inte fort men konsekvent. Något man ska se upp med är mitten av boken. Det är då det känns som om man aldrig ska komma i mål. Men med ordräknaren i bakgrunden motiverar mig. Jag ska bara skriva mina 900 ord sedan är jag klar för dagen. Har man väl kommit igång är det lättare att inte sluta.

Eftersom jag skriver i Scrivener är det lätt att se hur att jag närmar mig målet. Det finns en blå rand som visar hur långt jag kommit. En räknefunktion finns även i Word, även om den inte är lika visuell.

Det här är en kort beskrivning av en lång process. Skrivandet innhåller så mycket mer. Men det är en fingervisning om hur man kan arbeta.